Utflykt till DMZ zonen..

Ja, nu komer det lite uppdatering. Har inte riktigt hunnit med i slutet av veckan...

Jag anmälde mig i alla fall till en tur till gränsen mellan Nord & Sydkorea vilket var väldigt intressant!
DMZ står för demilitariserad zon och är området som följer gränsen där Korea delas i syd & nord. Zonen är 248 kilometer lång och ungefär fyra kilometer bred och mitt i zonen går då vapenstilleståndelinjen. Zonen är strängt bevakad och är farligt att befinna sig på då det är mycket minor i marken.
Å så klart många som bevakar minsta steg du tar.

Jag valde att åka på en halvdags tur. I den fick man 3 topp besök, det enda jag inte besökte var själva gränsstationen. Enda stället där syd & nordkoreaner täffas för att föra disskutioner m.m.
Men för heldagen där du fick besöka gränsstationen ingick en himla massa mer museer och det var dresscode m.m. Halvdag räckte för mig! Jag fick ju 3 av 4!

Första stoppet var Freedom Bridge. Här utbyttes krigsfångar under kriget och hit åker Syd-koreaner för att sända en hälsning till sina nära & kära i Nord Korea. Vår guide berättar för oss att familjerna brukar be mot väderstrecket det håll deras familj bor. Det är riktigt sorgligt när man ser bilder på sörjande familjer.





Detta monument gjordes av en Koreansk konstnär som samlat in stenar från världens krig. Det är 80 stenar från 80 platser runt om i världen där krig utspelats.


Vårt andra stopp var ett besök i den tredje tunneln. Hittils har Sydkorea funnit 4 tunnlar som leder under jord till Seoul. Grävda av Nordkorea för att kunna göra en snabb attack. Den 3:e tunneln hittades 1978 och den sista de fann ( den 4:e tunneln) fann de 1990. Det tros finnas ca 20 st gömda tunnlar från Nordkorea men de är väldigt svåra att hitta. Enligt Guiden så tar det ca 12 år att hitta en tunnel för det är så mycket minor m.m. i dessa områden så det blir väldigt svårarbetat.


Ovan ser ni 3:e tunneln. Längst till vänster ser ni 3 väggar. Det är extremt tjocka sementväggar de byggt upp inne i tunneln för att förhindra Nordkoreaner att ta sig igenom. Längst till höger är tunneln vi gick ned i för att komma till 3 tunneln. Tunneln i mitten är den som sydkoreanerna byggde när de hittat den 3 tunneln för att ta sig ned. Tunneln ligger ca 400 m under jord och är så låg att man får bära hjälm och huka sig när man går. Hela tunneln är täckt av ett tunnt lager kol, detta för att Nordkoreanerna skulle kunna säga att det är en kolgruva, inte en infilitrationstunnel...:)


3:e stoppet var ett utkikspost där man såg över till Nordkorea. Kan dock inte visa så mycket eftersom det var fotoförbud bakom den gula linjen.. Dessutom skulle man helst inte fota med blixt då Nordkoreanerna kunde tolka detta som ett gevärsskott och då beskjuta.

Jag måste säga att det kändes som att allt överdrevs lite bara för att det skulle bli lite extra spänning..




4:e och sista stoppet var tågstationen dit man kan åka från Seoul. De hoppas en dag på att denna järnväg ska fortsätta in i Nordkorea och slutmålet är att man ska kunna åka ända till London.. Lååång resa!




Efter turen gick jag och en av de andra turisterna för att äta lunch. Chris från L.A. Han fick bestäma maten och vi hamnade på ett ställe utan bilder och engelsk meny.. Det enda kocken kunde säga var Pork-soup, så det fick det bli.. Hmm..jag skulle inte litat på hans engelska :) In kommer en soppa på typ diskvatten med kött i..men det var typ alla delar från grisen, lever, hud...ja till o med öron tror jag..
Jag åt tillbehören och de var goda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0