Överraskande kineser!

 
Ibland kan man bli ganska trött på folket i detta land.
Vi är SÅ olika, från helt olika kulturer med helt olika värderingar och moral.
 
Vid 2 tillfällen det senaste har jag vart med i situationer som ger dem en extra stjärna i himlen och som gör att man faktiskt tänker på att de är ju alla olika, ALLA är inte irriterande.
 
Situation 1:
När mamma var på besök var vi i en gallria i Xintiandi, vi tog sen en glass. När vi lämnar glass-halet så ringer min telefon. " Men mamma, du ringer mig" säger jag.
" HJÄLP, vart är min väska" utbrister mamma.
Jag svarar och det är en kines som på bra engelska förklarar att mamma har glömt sin väska på toaletten i gallerian vi var i innan glassen.

Vi springer tillbaka (inte så långt tack och lov) och får väskan av killen som ringde, vilket visade sig vara en anställd vid informationsdisken i galllerian.
" Hur visste du vem du skulle ringa" frågade jag.
" Well, last called number said Kina Kristin, I thought Kina must be China" svarar han
(WOW, extra stjärna i himlen, SMART!)
Vi tackar tusen gånger och försöker ge honom hittelön.
" Nej nej, det var städerskan på toan som hittade den" svarar han.
( WOW, stjärna nummer 2, ÄRLIG!)
 
Vi söker upp städerskan, tackar tusen gånger till och ger henne hitte lönen i stället.
Tänk vad hon besparade oss en himla massa krångel.
( 10 extra stjärnor!)
 
Situation 2:
Hände idag.
Tog tunnelbanan till Mahjongen idag.
På tåget så erbjuds JAG platsen att sitta för att jag är gravid.
Detta har aldrig hänt innan.
Tack damen!
Jag berättar för mina vänner om den fina gesten och alla blir förtjusta!
På tåget hem händer samma, en ung kille reser sig för att jag ska få sitta,
en äldre dam står och vill ta platsen när han påpekar för henne att jag är gravid.
Vips så erbjuds jag platsen i stället!
 
Det ni, det finns ett gott hjärta i alla världens hörn!
 
Bra att tänka på nästa gång man blir så där
vansinnigt irriterad för att vi tänker så olika
 
:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0