Refill på dålig luft...


I hopp om att ny dag, nya möjligheter även skulle innebära bättre luft blev jag femte besviken när jag nu på morgonen slog upp mina blå för att få en örfil. 

Sämre än igår!  

För er som ej hört talas om PM 2,5 är  det, för att göra det extremt enkelt, ett  värde som fås fram genom att mäta antalet skadliga  partiklar i luften.

Enligt Världshälsoorganisationen,  WHO, är nivåer som överstiger 500  direkt skadliga och varnar för hjärnskador, hjärtattacker och  nervsjukdomar. WHO menar också att det olämpligt att vistas under längre perioder i nivåer som  överstiger 50. I  jämförelse kan också nämnas att när debatten blossar upp i Sverige om vårt eget  sorgebarn,  Hornsgatan i Stockholm, brukar det ofta röra sig om nivåer som överstiger 20.

Det känns ju kanon att ha denna vetskapen, den dåliga luften och inte kunna påverka. 

Så nu ligger jag hör och funderar, ska jag stänga in oss idag också? Hur skadligt är det att gå utanför dörren i 10 för att ta sig ngn stans? 

Hjälp! Måtte onsdagen den 
18 komma snabbare än snabbt! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0