Bra och dålig dag i köket!


Söndag och lite tid över, YES, jag ska göra första yoghurten i min yoghurtmaskin! 
 ( nu tänker ni som lätt kan gå till ICA att, va! Göra egen youghurt, vad jobbigt. Men här går det ute att få tag i så mycket sånt, inte som smakar gott, är osötad och inte kostar multum!) Så efter mycket om och men beställde jag en yoghurtmaskin på Taobao ( Kinas svar på sidan-där-du-hittar-allt- och-superbilligt!) 

Lätt som en plätt, i med lite yoghurt och mjölk i maskinen o låt stå över natten. 


Tycker ni den ser mumsig ut? Blir ni sugna? NEJ!? Nä, jag förstår det, ser ju as-äcklig ut!! Den skar sig på något sätt så övre lagret var tjockt av gojs  och under var gult vatten. Yummie! NOT! 

Det får bli att göra om det med andra råvaror ngn dag. 

Tack och lov fick jag upp mitt bakar-självförtroende lite då jag bakade knäckebröd också. De blev as-goa! 

En massa nyttiga frön och lite havssalt på toppen :) 

Recept:
3dl vetemjöl ( som du kan byta ut mot tex dinkelmjöl ) 
1.5 dl solrosfrön
1.5 dl sesamfrön
1dl linfrön ( egentligen krossade men jag använde hela ) 
1 dl rapsolja ( jag använde solrosolja vilket funkar lika bra )
2 dl kokande vatten
1/4 pkt jäst för matbröd ( jag använde torrjäst )
3 msk kallt vatten ( för att blanda ut jästen i )
1 tsk salt ( det skippade jag och saltade med havssalt ovanpå istället ) 

Hur gör jag? 
Blanda de torra ingredienserna 
Blanda i det kokta vattnet och oljan. 
Rör om i ca 5 min, tillsätt sedan jästen (utrört i vattnet) och blanda/rör ytterligare i ngr minuter. Låt vila i 15 minuter. 

Kavla ut på bakplåtspapper, blir ca 2 plåtar. Dra skåror med en kniv eller liknande där du vill bryta för bitar.
Baka av ca 45-60 min i ugn på 150gr. 

Enkelt och supergott! 
Som godis... Nästan! :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0