Håll för munnen Kineser!


Vi som bor i Shanghai är vana vid kineser som nyser, spottar och fräser dig i nacken. 

Jag har vant mig som sagt, kan bli irriterad men oftast bryr jag mig inte. 

Efter Aftonbladets artikel om en nu studie önskar jag dock att de i skolan börjar lära ut hur man nyser utan stt påverka din omgivning.. 

"Det är forskare vid Massachusetts Institute of Technology ( MIT ) som har undersökt hur långt vårt snor flyger när vi nyser och kommit fram till den skrämmande siffran 270 meter.

Det borde få dig att hålla armen för nästan nästa gång du känner att en nys är på ingång.

– När du nyser kan du ibland se de små spotta droppar eller så känner du om någon nyser rätt på dig. Men det du inte ser är det osynliga gasmoln av bakterier och snor som lämnar din mun, säger John Bush en av författarna till rapporten forskning, enligt Nature World News.

62 kilometer i timmen

John Bush säger att salivet och snoret som lämnar din näsa binder sig med andra partiklar i luften omkring dig – och bildar ett slags osynligt moln som kan segla 200 gånger längre än man först trott.

Snorets hastighet då? Discovery programmet Mythbusters testade och fick fram att våra snorkråkor rör sig i en hastighet av hela 62 kilometer i timmen!" 


Läbbigt!! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0